Recenze: Rande naslepo - pod obálkou se ale skrývá úplně jiný příběh...

10. 9. 2017

Tuto knihu jsem si vybrala z toho důvodu, že mě hodně zaujala anotace, která vlastně ani toho moc neříkala, ale já byla zvědavá, co se tam všechno bude dít. Musím vám říct na rovinu, že jsem do toho šla s tím, že to bude nádherná romantická kniha (přece jen ten název tomu odpovídal), ale ejhle ve skutečnosti v knize nejde o lásku, ale o autorův život. Jelikož Saliya vidí jen pět procent toho, co vidíme my a ještě úplně rozmazaně. Jak píši, tak rozhodně nějakou romantiku v knize NEČEKEJTE!!

Saliya Kahawatte se narodil jako obyčejný kluk, ale časem se zjistilo, že má špatný zrak a od patnácti let nakonec už skoro nevidí (jako kdybyste koukali přes silné mléčné sklo). Saliya je velký bojovník a rozhodně nehodlá, aby ho někdo litoval nebo mu s čímkoli pomáhal. Úplně nesnáší lidí, kteří se ho ptají, jestli ví, kolik ukazují prstů nebo ho popadnou za ruku a chtějí mu pomoct přes přechod nebo do autobusu. Už od mala chodil ke specialistce, která mu měla pomoc vybrat tu nejlepší školu, kam chodí děti s poruchou zraku a kde jim nechávají více času na testy a různé věci. Ale Saliya o těchto školách ani nechtěl slyšet, nehodlal kvůli jeho zraku chodit do školy a být dalším dítětem, kterého všichni učitelé budou litovat.
Chtěl si projít klasickým životem mladého kluka.

Když nastala doba, kdy by si měl hledat práci, tak hned věděl, že ho to táhne k hotelnictví. Tím pádem se přihlásil na kurz, který ho měl naučit vše, co k tomu potřebuje. Neobešlo se to ale ani bez praxe. Po pár týdnech si zapamatoval, kolik kroků potřebuje, aby se někam přemístil bez toho, aby bylo nápadné, že má něco se zrakem a také se našel jeden kamarád, kterému se svěřil, že nevidí a on mu pomáhal. Saliya prožívá neskutečně drsný život, o kterém vypráví právě v této knize. A přitom další rány má ještě před sebou. Přečtěte si tuto knihu a dozvíte se o dalších šťastných i hodně nešťastných situacích. A rozhodně se nebojte, že se v knize zjeví nějaká romantika, ta tam vůbec není.

Velice mě mrzí, že tato kniha dostala tak špatný název, který nemá o příběhu vůbec co dočinění. Změnila bych to alespoň na Život Saliya Kahawatte  a nebo podobné věci a skombinovat to i s tím, že má jen pět procent zraku. Rozhodně teď nebudu žádný úžasný název vymýšlet. A když si přeložíme originální název tak je to něco jako Mé slepé rande se životem a to by bylo v podstatě lepší než Rande naslepo, to mi právě přijde, jako kdybych měla číst nějakou zaláskovanou romantiku.

RANDE NASLEPO

SALIYA KAHAWATTE

Počet stran: 223

Omega - 2017

Jeden den po dočtení jsem musela také zkouknout film, který mě celkem naštval, jelikož celý film je jen čtvrtka knihy (a to opravdu nelžu). Určitě si knihu přečtěte a poté zhlédněte film.
Ale o filmu se teď nebavme. Rozhodně se tato kniha posunula na první příčku nejlepších knih za rok 2017 a to málo kdy se mi stává, abych nějakou knihu dala až na vrchol. Jelikož jsem postupně se Saliym prožívala ten jeho život, tak se i to v hlavě tak nahromadilo, že poslední dvě věty úplně na konci knihy mě totálně rozsekaly a já brečela jako malá. Četla jsem to den a dočetla jsem to někdy o půlnoci a ještě než jsem šla spát a poté i ráno jsem si říkala, že bych měla být hodně vděčná, kde žiji a že nemám žádné velké problémy se zdravím a nic mi neschází jako třeba ten zrak apod…

Styl psaní se mi moc líbil. Málo přímé řeči a celou dobu čtete jen vyprávění o jeho životě, přesně jako kdyby u vás seděl a vyprávěl vám, co s ním bylo a co zažil. Myslím si, že kdyby to bylo vyprávěné v přítomnosti, tak to nemá takovou hloubku a nebude se to tak lehce číst, jako když to vypráví. To se mi moc líbilo. Rozhodně ani obálku nemohu nechat bez povšimnutí. Abych pravdu řekla, stačila by jen čistá obálka a tam název knihy a jméno autora a to je vše. Co se týče postav, tak o nich vám toho moc říct nemohu, jinak bych něco vyzradila, ale Saliya měl kamaráda, který mu v plánu dodělat kurs hotelnictví pomáhal a ten se mi moc líbil. Laura se mi na začátku líbila, ale na konci? Jako co to bylo?? Tím teda zakopala úplně vše, proč jsem ji měla ráda. Bylo tam i více postav, které se mi zamlouvali, ale to bych něco vyzradila a to rozhodně nechci.

Shrnu to tak, že i když kniha nemá zas tak úžasnou obálku a skvělý název, tak uvnitř je to jiná píseň. Rozhodně všem doporučuji si ji přečíst a kašlete na nějaký film, to je jen čtvrtka celé knihy (přišli byste o vše, co se mu přihodilo dál). Už dlouho jsem si u knihy nepobrečela a jen dvě knihy mi umožnili se kouknout na život i jinak a jedna z nich je tato. Rozhodně by neměla být tato knihy zastrčená někde na konci regálu, jen ať ji všichni vidí a přečtou si ji. STOJÍ TO ZA TO!! DOPORUČUJI!!

Mockrát děkuji za tento recenzní výtisk nakladatelství Omega.

Knihu si můžete koupit zde na stránkách knihkupectví Dobrovský nebo rovnou zde na stránkách samotného nakladatelství Omega.

Výsledek obrázku pro omega nakladatelství